Umów wizytę

D

Dieta a cholesterol

Dieta w zaburzeniach gospodarki lipidowej polega na ograniczeniu spożycia produktów pochodzenia zwierzęcego, bogatych w nasycone kwasy tłuszczowe, które zwiększają stężenie cholesterolu całkowitego oraz frakcji LDL we krwi (działającej miażdzycogennie) i wpływają negatywnie na funkcjonowanie układu krążenia – mogą zwiększyć ryzyko rozwoju miażdżycy, choroby niedokrwiennej serca czy udaru mózgu.

Dieta przy wysokim cholesterolu - jakich produktów unikać?

Źródłem nasyconych kwasów tłuszczowych, niewskazanych przy zaburzeniach gospodarki lipidowej, są m.in. wieprzowina, wołowina, baranina, kaczka, gęsina, dziczyzna, kiełbasy, kabanosy, pasztety, podroby, smalec, tłusty nabiał, a także olej kokosowy i palmowy. 

 

Osoby z wysokim poziomem cholesterolu powinny spożywać wraz z dietą nie więcej niż 300 mg cholesterolu na dobę, a przy stężeniu frakcji LDL ≥ 100 mg/dl – maksymalnie 200 mg. Cholesterol występuje w tłustym mięsie, śmietanie, żółtych serach, jajach, maśle oraz podrobach. 

 

Dodatkowo należy unikać produktów zawierających izomery trans kwasów tłuszczowych (margaryn piekarniczych, wyrobów cukierniczych i czekoladowych, zup i sosów w proszku, słodkich przekąsek, posiłków typu fast food), ponieważ przyczyniają się do wzrostu poziomu „złego” cholesterolu LDL, a obniżają poziom „dobrego” cholesterolu HDL.

Dieta Cholesterol

Podwyższony cholesterol upośledza funkcjonowanie układu krążenia 

Dieta a cholesterol - które produkty spożywać?

Głównym źródłem tłuszczu w diecie powinny być produkty roślinne (oleje, oliwa, awokado, orzechy, ziarna, nasiona) oraz ryby, bogate w jedno- i wielonienasycone kwasy tłuszczowe, które korzystnie wpływają na profil lipidowy – obniżają stężenie cholesterolu całkowitego i frakcji LDL, zwiększają poziom cholesterolu HDL, działają przeciwzakrzepowo i przeciwzapalnie. Z tego względu ryby powinny znaleźć się w diecie min. 2 razy w tygodniu.

 

Jak najczęściej i w jak największej ilości należy spożywać warzywa i pełnoziarniste produkty zbożowe (razowe pieczywo, ciemny makaron, brązowy ryż, gruboziarniste kasze – gryczana, jaglana, pęczak, płatki owsiane), bogate w antyoksydanty (witaminy i składniki mineralne) oraz błonnik pokarmowy. Antyoksydanty (przeciwutleniacze) uszczelniają i wzmacniają ściany naczyń krwionośnych oraz zapobiegają powstawaniu działającej prozakrzepowo homocysteiny, a błonnik wspomaga wydalanie z organizmu nadmiaru tłuszczu i obniża poziom cholesterolu. Warzywa i produkty zbożowe należy włączyć do co najmniej 3 głównych posiłków.

Zalecenia żywieniowe dla osób zmagających się z zaburzeniami gospodarki lipidowej zgodne są z zasadami racjonalnego odżywiania

Krok 1

Pozwól sobie pomóc!

Jesteśmy specjalistami we wspomaganiu leczenia zaburzeń gospodarki lipidowej.

Indywidualny jadłospis

od 140 zł

Konsultacja online

80 zł

Konsultacja stacjonarna w Warszawie

120 zł

Z nami zdrowe odżywianie to przyjemność!